Przejdź do treści
Home » Sztuka pisania: od analizy do argumentacji

Sztuka pisania: od analizy do argumentacji

Warsztaty pisania dla uczniów szkół ponadpodstawowych1

Obecna podstawa programowa w szkołach ponadpodstawowych

W podstawie programowej języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego i technikum, w zakresie kształcenia umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnych, uwzględniono m.in.:

  • Kształcenie umiejętności retorycznych: Uczeń formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych; wskazuje i rozróżnia cele perswazyjne w wypowiedzi literackiej i nieliterackiej; rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa); wyjaśnia, w jaki sposób użyte środki retoryczne (np. pytania retoryczne) wpływają na odbiór wypowiedzi.
  • Tworzenie różnych form wypowiedzi pisemnych: Uczeń tworzy wypowiedzi pisemne, takie jak rozprawka, esej, analiza tekstu literackiego, interpretacja wiersza, z zachowaniem odpowiedniej struktury, stylu i języka.
  • Rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych: Uczeń doskonali umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, z uwzględnieniem norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych.

Pełny tekst podstawy programowej dostępny jest na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki lub w Dzienniku Ustaw pod pozycją 1019.
Cały dokument

Plan warsztatów

  • Grupa docelowa: uczniowie liceum ogólnokształcącego i technikum.
  • Cel: rozwinięcie umiejętności pisania prac maturalnych poprzez ćwiczenie argumentacji, analizy tekstów oraz struktury wypowiedzi pisemnej.
  • Czas trwania: 6 spotkań po 120 minut.
Wprowadzenie do pisania prac pisemnych (120 min)

Cel: Zrozumienie wymagań egzaminacyjnych i podstawowych zasad pisania.

  1. Omówienie typów prac na maturze z języka polskiego (rozprawka problemowa, rozprawka interpretacyjna, wypowiedź argumentacyjna różnego typu, esej analityczny – matura rozszerzona).
  2. Kompozycja: wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Czego oczekuje egzaminator i jak mu to dać?
  3. Najczęstsze błędy uczniów i jak ich unikać.
  4. Praca w grupach: analiza przykładowych wypracowań pod kątem funkcjonalności i kryteriów egzaminacyjnych.

Jak pisać dobrą rozprawkę problemową? (120 min)

Cel: Opanowanie umiejętności formułowania tezy i argumentacji.

  1. Rodzaje tekstów argumentacyjnych.
  2. Jak stworzyć tezę i znaleźć konteksty?
  3. Skuteczna argumentacja – przykłady i ćwiczenia.
  4. Wprowadzenie kontekstu – schematy.
  5. Ćwiczenie: analiza tematów maturalnych i tworzenie planów wypowiedzi.

Rozprawka interpretacyjna i analiza poezji (120 min)

Cel: Zrozumienie, jak interpretować wiersze i tworzyć spójną analizę.

  1. Kluczowe elementy analizy poezji (poetyka – środki stylistyczne, analiza a interpretacja).
  2. Jak budować logiczne wywody na podstawie tekstu?
  3. Struktura rozprawki interpretacyjnej – ćwiczenia praktyczne.
  4. Praca w parach: interpretacja wybranego wiersza i tworzenie planu rozprawki.

Jak pisać esej? (120 min)

Cel: Rozwój umiejętności swobodnego, ale logicznego formułowania myśli.

  1. Czym esej różni się od rozprawki?
  2. Struktura eseju – jak rozwijać myśli w sposób płynny i przekonujący?
  3. Style językowe i indywidualny styl pisania.
  4. Ćwiczenie: napisanie krótkiego eseju na wybrany temat.

Praktyczne tworzenie pracy maturalnej (120 min)

Cel: Samodzielne zastosowanie poznanych technik.

  1. Praca nad wybranym tematem maturalnym.
  2. Tworzenie planu i szkicu pracy.
  3. Indywidualne konsultacje i poprawki.

Analiza i poprawa prac uczestników (120 min)

Cel: Nauka na własnych błędach i doskonalenie stylu pisania.

  1. Omówienie fragmentów prac uczniów (anonimowo).
  2. Jak poprawiać błędy? – praca w parach nad edycją tekstów.
  3. Podsumowanie warsztatów, wskazówki na przyszłość.

Metody pracy

  • Praca w grupach i parach
  • Ćwiczenia praktyczne
  • Analiza tekstów literackich i prac wzorcowych
  • Indywidualne konsultacje
  1. Ogłoszenie nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów KC. ↩︎